Reizen op Saldo met een zakelijke Jaartrajectkaart | ADHD vs OV

Drukkonijn en Reizen op Saldo

Reizen op saldo met een zakelijke Jaartrajectkaart is lastig..

Drukkonijn reist vaak met het OV, bijna elke dag voor werk en privé. Nu reis ik wel eens buiten mijn ” traject” en dit wil ik graag modern en handig ook op via Reizen op saldo doen! Maar nu wordt het spannend

JaarTrajectKaart

 Zoals gezegt reist het drukke konijn regelmatig met het openbaar vervoer, dit vooral omdat hij geen rijbewijs heeft. Ook is de NS vaak sneller tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Rai, dan een auto is over de snelweg. Daar wint de NS ook regelmatig wat betreft reistijd.

De baas van Drukkonijn heeft Drukkonijn dan ook een jaartrajectkaart aangeboden., dit is een kaart dit mijn treinreis via de NS dekt en een aantal zones andere soorten OV in Utrecht en Amsterdam, bijvoorbeeld de metro, tram of bus, en je hij is een jaar geldig…

Soms wil het drukke konijn van het OV gebruik maken buiten zijn jaartrajectkaart om. Dan wil het konijn reizen van Utrecht naar Alkmaar, of Breda. Of van Amsterdam naar Nijmegen… Dan wordt het ingewikkeld…

Ik was laatst in het weekend in Nijmegen, ik moest die dag in Zaandam zijn. Mijn jaartrajectkaart dekt de NS reis van Utrecht centraal tot station Amsterdam Amstel, de zones op de kaart dekken het stukje van Amsterdam Amstel tot Amsterdam Sloterdijk (rondje Amsterdam).  Ik moest dus een kaartje kopen (met korting) van Nijmegen naar Utrecht en een 2de kaartje voor vanaf Amsterdam Sloterdijk tot Zaandam.

Het leek mij dus wel handig om mij kaart te activeren voor reizen op saldo, zodat ik op Nijmegen kon inchecken, en op Zaandam er weer uit, met mijn traject en korting verrekent. Gemak dient de mens. Ook gaat het papieren kaartje een keer verdwijnen, dus moet ik toch om..

Activeren Reizen op Saldo

Ik had al eens vernomen dat je een jaartrajectkaart, of een kortingskaart niet zomaar kunt gebruiken voor de trein, je moet eerst een actie ondernemen om met de kaart op saldo te kunnen reizen. Je kan er wel  vrij gemakkelijk geld op zetten voor de bus, tram of metro, in/uitchecken gaat dan prima. Maar dat zijn dus andere poortjes als de trein.

Na de zoektocht hoe je de jaartrajectkaart kan activeren voor reizen op saldo, bleef ik over met 3 mogelijkheden. Per telefoon, internet of op een NS station.

Per telefoon activeren

DrukKonijn gaat dus de NS klanten Service bellen op 0900 – 20 21 163 (€ 0,10 per minuut) om zijn jaartrajectkaart te activeren.

Ik krijg verschillende opties te horen…
Optie 3, optie2, optie8, optie enzovoort, en ja, optie: Vragen over Reizen op Saldo! Dat moet hem zijn, mijn hart gaat sneller klopen!

Ik Krijg een vriendelijke dame aan de lijn, ik leg haar mijn verhaal voor. Ze luistert geduldig en geeft aan dat het klopt dat de kaart geactiveerd moet worden, ik krijg een ander nummer (reizen op saldo service ofzo) Daar konden ze mijn  kaart activeren en dan kon mijn Reizen op Saldo avontuur met de NS beginnen!

Enigszins verbaasd vraag ik waarom ik een ander nummer moet bellen, ik heb toch de NS klantenservice aan de lijn? Ik koos toch de optie Vragen over Reizen op Saldo?? De jongedame melde mij toen:

Ik heb uw vraag toch beantwoord?

Bijdehand als ik ben, moest ik hier mijn meerdere erkennen.

Op dit moment is het konijntje al behoorlijk overprikkeld, na een rustgevend sigaretje, waag ik mij aan de Reizen op Saldo helpdesk. Wederom 10c p/m en wederom een reisje door optie’s , totdat ik de keuze ” activeer u kaart” hoor, snel ram ik op de optie! Ik ben warm! Een zeer vrolijke vrouw neemt op. Ik vertel weer eens mijn verhaal, een vrolijk gesprek volgt;

Neeee, dat klopt helemaal niet, u moet gewoon geld erop doen, en dan kunt u gewoon reizen!! Ik heb geld er opstaan (met de bus werkt het wel prima), maar als ik langs zo een NS poort ga, gaan er veel alarm bellen af, en roept ie dat inchecken niet oke is!..U moet ook wel minimaal 20euro erop hebben staan, anders mag het niet!
Oke, dat zou inderdaad kunnen, had er misschien minder op staan, het basisbedrag is een borg, als je vergeet uit te checken, ben je de 20 euro kwijt…

Op het NS Station activeren

Jaartrajectkaart

Ook al was ik niet overtuigt, Ik ging het toch op het NS station proberen!Die middag had ik een uurtje over en was in de buurt van NS station Amsterdam RAI, ik vol goede moet 30 euro op mijn kaart gezet en we gaan weer langs de poort. De poort schreeuwt weer moord en brand, maar gaat niet open.

Ik zie bij de metro een aantal GVB servicemedewerkers staan. Ik vraag de man ” of hij ook verstand heeft van de trein” De man antwoord vol passie; Natuurlijk, wat is er aan de hand. En weer doe ik mijn verhaal…

De man geeft aan dat er dan vast niet genoeg geld op zou staan, ik meld hem dat ik hem net opgeladen heb. De GVB man gelooft blijkbaar, net als ik trouwens, niet meteen wat klanten zeggen en controleert dit bij een blauwe paal, mijn saldo is inderdaad oke.Hij loopt vol goede moet op de NS poort af, die meteen weer begint te roepen dat het toch echt niet mag! Daarna loopt hij naar de metro poortjes, en kan daar wel doorheen. Vol trots komt hij melden dat de metro wel werkt. Helaas moet ik hem teleurstellen met de mededeling dat ik al wist, omdat ik dat al een jaar zo doe..De trein is mijn probleem.

De beste man kwam met zijn beste advies: U mag gewoon reizen zo, ga maar in de trein zitten en als er controle is vertelt u het verhaal, dan gaan hun het voor u oplossen!  Mijn ervaring met NS controleurs is iets minder, dan die van de beste man, dus ik sla zijn advies even in de wind.. Ook is mijn uurtje op, dus ga ik weer verder.

Via internet activeren

Een dag of 2 later, zit het mij nog niet lekker, via een bijzondere samenloop van hyperlinks kom ik op een NS pagina terecht: Activeer u kaart voor reizen op saldo, het eerste deel van mijn kaartnummer is al ingevuld, dit moet hem zijn!!!

Heel blij vul ik alle gevraagd gegevens in en druk op de knop, binnen enkele ogenblikken kunt u reizen op saldo! Als dit waar is ga ik de  de middag vrij nemen!! Lang leven het OV!

 

Maar nee… een hele kleine foutmelding roept: RoS is niet beschikbaar voor een zakelijke kaart. De zin die ik al van de eerste servicemedewerkers had moeten horen… Ik trek hieruit de conclusie dat mijn plannetje niet door kan gaan.

Waarom niet?? Geen idee…Meer info als het zinnetje kreeg ik niet, en ik ga echt niet meer bellen.. Als ik het goed begrijp, moet ik een 2de reizen op saldo kaart halen, reizen van Utrecht naar Amsterdam op mijn jaar traject kaart. Supersnel uitstappen op Amsterdam, om in te checken met mijn persoonlijke kaart, en de weg weer vervolgen.. Iets wat zelfs voor deze ADHD-er erg krap word….

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>